Hoe gaat het ondertussen met...

In het schooljaar 2023-2024 bestaat De Wingerd 40 jaar.

Hoog tijd om eens te kijken wat er ondertussen allemaal gekomen is van onze oud-leerlingen.

Ontdek hieronder hun verhalen...

Ben je zelf oud-leerling en bereid om je verhaal achter te laten contacteer dan zeker de school via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Oud-leerlinge gaat voor hoogste wetenschappelijke graad - Phd

Fleur van Crimpen

29 jaar

Ik zat bij juf Ann in de klas

 

  • Welke richting deed je in het secundair onderwijs, welke studie deed je nadien?

Na de Wingerd ben ik naar MSV de Es gegaan, dat voelde voor mij als een logisch vervolg op de Wingerd. Op de Es heb ik een fijne tijd gehad en was de afwisseling van praktisch en creatief bezig zijn een fijne combinatie met de exacte wetenschappen. Mijn favoriete vakken waren zeker de bèta vakken zoals biologie, wiskunde, fysica, chemie en aardrijkskunde. Het was het voor mij dan ook vanzelfsprekend dat mijn latere studie de bèta kant op zou gaan.

Toen ik mijn eindwerk maakte, ben ik in aanraking gekomen met het zeilen op grote schepen (3 mast clippers) en omdat de studiekeuze zo overweldigend was, heb ik besloten eerst te gaan zeilen. Dat heb ik ongeveer anderhalf jaar gedaan en heb uiteindelijk een lijst uitgeprint met alle studies in Nederland, gewoon van A tot Z en ben gaan strepen. Uiteindelijk is het Aardwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam geworden, of dat was omdat het mooi in mijn bèta plaatje pastte of omdat het nu eenmaal de eerste studie op de lijst was, weet ik nog steeds niet.

Na mijn bachelor in Aardwetenschappen heb ik er voor gekozen om verder te leren en heb nog aansluitend een tweejarige onderzoeksmaster gedaan. Tijdens mijn master heb ik ook echt de focus gelegd op veldwerk in erg verschillende gebieden en bij verschillende instituten. Hierdoor heb ik het onderzoek echt ontdekt, daar is het idee om een PhD te doen ook ontstaan.

 

  • Wat doe je nu?

Na wat jaren bij een ingenieursbureau gewerkt te hebben, had ik nog steeds het verlangen om zelf onderzoek te doen. Uiteindelijk heb ik een hele leuke positie gevonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam waar ik precies een jaar geleden ben begonnen aan mijn PhD. Voor mijn onderzoek kijk ik naar permafrost in combinatie met kusterosie. Permafrost is constant bevroren bodem en komt voor rond de poolgebieden. Permafrost beslaat zo’n 65% van de bodem rond de arctische oceaan en omdat permafrost voornamelijk bestaat uit plantresten (organisch koolstof) is dit een belangrijk reservoir van koolstof en methaan. Door klimaatverandering stijgt de temperatuur en dooit de permafrost, dit in combinatie met kusterosie zorgt er voor dat koolstof vrijkomt.

Mijn onderzoeksgebied ligt langs de kust van noord Canada, daar waar het land en de Arctische oceaan samenkomt. Hier probeer ik vast te stellen hoeveel koolstof vrijkomt, over welke tijdsstappen we het dan hebben en of het koolstof in de atmosfeer terecht komt of wordt opgeslagen op de bodem van de oceaan.

 

  • Wat heeft onze school en/of ons soort onderwijs voor jou betekend?

Mensen hebben vaak het idee dat onderzoekers in het bezit zijn van moderne apparatuur maar het tegendeel is waar. In het veld en in het laboratorium proberen we dingen uit, repareren we dingen met duct tape en tie-wraps. Creatief en handig zijn is echt noodzakelijk als je in the middle of nowhere zit met een kapot apparaat of als iets niet werkt zoals je het hebt bedacht. De vrije school (steinerschool) heeft me echt geleerd te kunnen denken en werken met hoofd en handen en om oplossing te vinden die out of the box zijn.

 kusterosie fleur

Foto credits: Fleur van Crimpen

 

Je kunt ons volgen via

Instagram           @project.ice.ace

Twitter                @thawsome_vu

Facebook             thawsome_vu

Oud-leerlingen doen vervangingen in De Wingerd

Juf Nina-Marie die sinds oktober de kinderverzorgster vervangt in de peuterklas is een oud-leerling van onze school. Na haar tijd op De Wingerd schakelde ze moeiteloos over naar het GO! in Kapellen. Vanaf de derde graad stapte ze over naar thuisonderwijs/zelfstudie en behaalde ze 2 jaar later haar diploma sociaal technische wetenschappen via de examencommissie in Brussel. Doorheen haar middelbare schoolloopbaan werd duidelijk dat wat zij meekreeg vanuit De Wingerd toch vaak het verschil maakte. Was het nu de verhalenstof over de Romeinen die bij de lessen Latijn terugkwam, haar creatieve uitwerking van allerhande opdrachten of het doorzettingsvermogen en de wilskracht die ze nodig had om de examencommissie binnen de vooropgestelde planning tot een goed eind te brengen, ze kon steeds terugvallen op de brede basis die ze hier meekreeg. Ondertussen heeft ze haar hart volledig verloren aan de schattigste leerlingengroep van de school, onze peuters... Met hart en ziel verzorgt ze hen en ondersteunt ze het kleuterteam. Wat de toekomst zal brengen, weet ze nog niet maar Nina-Marie kijkt deze met vol vertrouwen te gemoet. Ze is blij om weer in haar oude school te kunnen komen en dankbaar voor de ervaringen van toen en nu.

20220324 094354

Ook bij onze oudste leerlingen vinden we dezer dagen een oud-leerling in de klas. We worden momenteel namelijk uit de brand geholpen door Juf Linde. Zij vervangt in de zesde klas juf Wibrigje. Linde ging na De Wingerd naar de middelbare steinerschool De Es in Berchem. Vanaf het derde middelbaar ging ze omwille van de afstand tussen de school en haar huis naar het GO! in Kapellen. Ze schakelde vanaf de 3de graad ook over naar thuisonderwijs/zelfstudie en behaalde anderhalf jaar later haar middelbaar diploma humane wetenschappen via de examencommissie. Ze combineerde deze zelfstudie met het bieden van ondersteuning bij ons op school in het kader van het individueel traject dat haar zusje Nette bij ons in de klas van juf Wibrigje volgt. Ondertussen studeert ze pedagogische wetenschappen aan de universiteit van Gent. Vorig jaar behaalde ze haar bachelor en dit academiejaar is ze gestart aan haar master in de klinische orthopedagogiek en disability studies. Het ondersteunen van anderen zit er bij Linde al van jongs af aan in. Na haar tijd op de steinerschool miste ze vooral het creatieve en kunstzinnige aspect in het reguliere onderwijs. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ze greep elke mogelijkheid dan ook aan om zaken creatief uit te werken. Of het nu een opdracht voor school was of naar aanleiding van een familiefeest ze koos steevast voor een mooi uitgewerkt kunstzinnig project. Ze leerde bij ons op school dat iedereen er mag zijn en dat we allemaal onze eigen uitdagingen en meerwaarde meebrengen. Vol enthousiasme staat ze nu voor de klas en kan daarbij nog vlot de leerstof die ze destijds hier aangeboden kreeg terug halen om het nu aan onze zesde klassers uit te leggen. Welke richting ze na haar studies uit zal gaan, weet ze nog niet maar ze kijkt er sowieso naar uit...

20220324 094542

Subcategorieƫn