Pedagogische achtergrond

Waarom houtbewerking?

Zoals u kan zien op de foto’s onderaan zijn de vijfdeklassers heel ijverig. Uit een stuk lindenhout maken ze een ei. Hiervoor heb je heel wat gereedschap en inzicht nodig. Eerst komen meten en zagen aan bod en dan gaan de leerlingen stap voor stap aan de slag om er meer en meer vorm in te brengen. Dit doen ze m.b.v. een rasp. Dit vergt veel kracht en hoe verder het proces vordert, hoe meer precisie en observatie dit werk vraagt. Tenslotte wordt het ei helemaal glad geschuurd en uiteindelijk krijgt het een laagje olie. Gaandeweg ontwikkelen de kinderen de vaardigheden. Doen, denken en willen komen uitvoerig aan bod. 
In de zesde klas maken de kinderen een schaal uit een groot stuk hout. De kinderen gaan na het ontwerpen en zagen aan de slag met guts en hamer. Ook komt het raspen en schuren aan bod. De wetmatigheden van het hout spelen een belangrijke rol in zo’n groot werkstuk. Verder oefenen we het doorzetten, want alles moet gedaan worden.
Voor de harde werkers voorzien we nog vervolgopdrachtjes zoals bijvoorbeeld het maken van een kaartenhouder.  En terwijl er in een gezellige werksfeer wordt  gewerkt, groeit het vertrouwen in het eigen kunnen.

foto_L5_houtbewerking_3.jpg

foto_L5_houtbewerking_2.jpg